مهندسی پوشاک و مدیریت

 | تاریخ ارسال: 1398/9/6 | 
معرفی گروه مهندسی پوشاک

مهندسی پوشاک یکی از گرایش­ های رشته مهندسی نساجی است که برای اولین بار دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در سال 1383 ضمن تاسیس این گرایش، اقدام به پذیرش دانشجو در آن نموده است. اگرچه در گذشته فرآیند تولید پوشاک در کشور به صورت کارگاهی انجام می شده است، اما با پیشرفت فناوری های تولید و ورود آنها به داخل کشور، بیشتر واحدهای تولیدی با افزایش حجم تولید از حالت کارگاهی به حالت صنعتی و کارخانه ای تبدیل شدند. از این رو این گرایش با توجه به نیازهای واحدهای تولید پوشاک و مطالعه سابقه این رشته در دانشگاه های خارج از کشور تاسیس شده است.

از آنجایی که این گرایش جزو رشته مهندسی نساجی است و یک مهندس پوشاک با نخ، انواع پارچه، لایی و سایر ملزومات پوشاک سرو کار دارد، شناخت روش های تولید نخ و انواع پارچه ها، خواص و مشخصات آنها و فرآیند رنگرزی و چاپ و تکمیل منسوجات ضروری است.
 نظر به اینکه زنجیره تولید پوشاک شامل طراحی (آشنایی با فرآیند طراحی یک پوشاک، عوامل موثر بر ظاهر لباس شامل خط و نقطه، تراکم طرح و ترکیب رنگ) ، الگوسازی (آگاهی از اندازه های بدن و مشخصات آنها، نحوه ایجاد سیستم های سایزبندی، اجزای مختلف الگو)، سایزبندی (نحوه بدست آوردن الگوهای سایزهای مختلف براساس جدول مرجع و آشنایی با نرم افزارهای صنعتی تولید )، مارکرچینی (قرار دادن الگوها بر روی پارچه با توجه به مشخصات پارچه و طرح سطحی آن با هدف کاهش ضایعات)، لایه چینی پارچه ها (محاسبه تعداد لایه های پارچه با توجه به حجم تولید و ظرفیت و امکانات واحد تولیدی، روش های مختلف لایه چینی با توجه به نوع پارچه)، برش (آشنایی با تجهیزات برش دستی و CNC ، دست یابی به برش دقیق)، دوخت (شناسایی انواع دوخت ها، اتصالات و خواص آنها، ماشین آلات دوزندگی و نحوه تعیین آنها برای خط تولید)، فیوزینگ (تقویت پارچه با لایی های مختلف با توجه به کاربرد) و پرس (تکمیل و شکل دادن به پوشاک نهایی) می باشد، تامین این نیازها در دروس گرایش مهندسی نساجی در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر توجه به خواص مکانیکی مواد در پوشاک نه تنها در پیش بینی فرآیند تولید، بلکه در نحوه شکل پذیری لباس در حین مصرف، زیبایی ظاهری و تامین احساس راحتی پوششی ان نیز موثر است.
علاوه بر آن از آنجایی که فرآیند تولید پوشاک یک زنجیره مونتاژ قطعات محسوب می شود، تعیین ترتیب مراحل و زمان سنجی فرآیند جهت سهولت و کاهش زمان تولید ضروری است. همچنین فرآیند تولید پوشاک آخرین حلقه از فرآیندهای نساجی است و لذا آشنایی با مسائلی نظیر بازاریابی، فروش و ارتباط با مشتریان در موفقیت یک مهندس پوشاک می­تواند سودمند باشد که این نیازها نیز در دروس این گرایش فراهم شده است.